Japan is een unieke bestemming. Wij waren redelijk goed voorbereid maar toch soms verbaasd over de vele typisch Japanse producten, die ook echt alleen in een land Japan zo populair kunnen zijn. Wat dacht je van Kit Kat repen in (Matcha) theesmaak? Of een hypermodern toilet met meer toeters en bellen dan je mobiele telefoon. Of de vele duizenden poppetjes, bekend van de anime series. We hebben hieronder een aantal van de meest populaire producten van Japan op een rijtje gezet. Mocht je nog tips hebben, laat dit dan hieronder weten (dan gaan we hier de volgende keer naar op zoek :)).

Kit Kat

In Japan eet men op Engeland na de grootste hoeveelheid Kit Kat’s ter wereld. Eén van de redenen die bijdraagt tot de populariteit van Kit Kat in Japan is de rol als gelukbrenger onder studenten, voorafgaand aan schoolexamens. Een ander bijzonder kenmerk van Kit Kat in Japan is de grote verscheidenheid aan smaken waarin ze te koop zijn, zoals diverse fruitsmaken, Japanse sake en zelfs de matcha groene thee smaak. In totaal zijn er meer dan 300 soorten repen ontwikkeld voor verkoop in Japan. Er zijn zelfs regionale Kit Kat repen, waarbij men gebruik maakt van lokale specialiteiten zoals appels en aardbeien. Vaak zijn deze bijzondere repen erg populair als souvenirs onder Japanse en internationale toeristen. High-end Kit Kat repen van de exclusieve Chocolatory serie zijn sinds 2014 verkrijgbaar in Japan en gaan doorgaans voor zo’n ¥500 over de toonbank, een flink bedrag voor een snack. Als je een keer één van de convenient stores in Japan binnenloopt, probeer dan zeker een van de bijzondere repen.

Kaki-no-tane

Senbei rijstcrackers zijn low-fat, low-calorie Japanse hartige snacks die men al eeuwenlang in Japan eet. Er zijn talloze variëteiten, maar de kaki-no-tane, zijn het meest populair in Japan. Meestal worden de rijstcrackers samen met pinda’s in een verpakking verkocht; deze combinatie is bekend onder de naam kaki-pi, deze heerlijke – in sojasaus gegoten en gecoate – snacks zijn overal in Japan te koop.

Japanse keukenmessen

De Wa-bocho (het traditionele Japanse keukenmes) is één van de voorbeelden van ontwikkeling van de Japanse keuken over de jaren heen. De Wa-bocho wordt gekenmerkt door de verschillende versies waarin deze verkocht wordt, gebaseerd op het verwerken van verschillende ingrediënten en op de diverse bereidingswijzen binnen de Japanse keuken. Zo heb je de Deba-bocho, gebruikt om vis te snijden, de Yanagiba-bocho, gebruikt om sashimi (gesneden rauwe vis) te snijden, en de Nakiri-bocho, gebruikt om groenten te snijden. De Wa-bocho wordt ook gekenmerkt door de scherpte. Typische messen uit de westerse keuken zijn vaak erg goed voor het snijden van stukken vlees, maar zijn vaak net wat minder goed voor het fijn snijden van ingrediënten en groente. In Nederland is het Santokumes erg populair, een populair all-round Japans mes wat voor alle keukenwerkjes gebruikt wordt. Ook dit type mes kun je op diverse plekken in Japan kopen. Eén van de straten die je absoluut bezocht moet hebben als je op zoek bent naar een goed Japans mes (of ander keukengerei) is Kappabashi Street in de wijk Asakusa.

High-Tech Toiletten

Japan is het land van de hypermoderne toiletten. Deze geavanceerde apparaten bieden gebruikers een breed scala aan functies, waaronder verwarmde zetels, warmwater reiniging, en het doorspoelen met één druk op de knop of soms met slechts een simpele handbeweging. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos, met recente modellen waarbij deksels automatisch omhoog en omlaag gaan, met automatisch doorspoelen, met muziek en ingebouwde luchtverfrisser. Het gebruik van een high-tech toilet is erg makkelijk, mits je weet waar alle knoppen en de afbeeldingen die erop staan voor dienen. Bij de meeste modellen kan je de temperatuur en druk van de waterstraal aanpassen. Er zijn ook wc’s met een droogfunctie waarbij een bezoek aan het toilet een compleet hygiënische bezigheid wordt (kijk, zonder handen…).

Dat de bril verwarmd is bleef ons nog het meeste bij ?.

De moderne wc is de perfecte oplossing voor de hoge Japanse eisen m.b.t. hygiëne. Sinds de eerste versies zo’n 50 jaar geleden op de markt verschenen is de wc momenteel in elk Japans huishouden te vinden. Ook in Nederland wint de geavanceerde wc aan populariteit, niet in de minste instantie vanwege de aandacht die in tv-programma’s als VT Wonen aan de wc wordt geschonken.

Schrijfwaren

Schrijfwaren zijn altijd populair in Japan. Om deze reden vindt er veel innovatie plaats in deze branche. Wat dacht je van een nietloze-nietmachine, of een pen met uitwisbare inkt? Het aanbod is enorm en er zijn zelfs enorme schrijfwarenwinkels waar je het zo gek niet kunt bedenken en ze verkopen het. Voorbeelden van populaire winkels zijn Itōya en Kyūkyodō in de wijk Ginza, Bunbougu Café in Omotesando (Harajuku) en Ozu Washi in de wijk Nihonbashi.

Bonsai

De bonsai-boom kennen we in Nederland allemaal wel, maar slechts weinig mensen weten dat bonsai in Japan een hooggewaardeerde en eeuwenoude kunstvorm in die nog steeds veel beoefend wordt. Bonsaibeoefenaars proberen, in het kort, miniatuurversies van natuurlijke landschappen te maken. Dat doen ze door bomen en planten te snoeien, te buigen of in de groei vast te zetten met draden. Een bonsai-kunstwerk is nooit klaar, omdat de onderdelen natuurlijk blijven groeien en dus constante aandacht verdienen.

Bonsai is ontstaan in de Heian-periode (794-1185), geïnspireerd door de Chinese penjing-kunst waarbij landschappen op dienbladen na werden gemaakt. In het begin hielden vooral aristocraten zich ermee bezig, maar later werd het ook een populair tijdverdrijf onder samoerai en andere stadsbewoners. Toen de vraag samoerai in de Edo-periode sterk daalde, verdienden veel van hen er zelfs wat bij door bonsai-bomen te kweken. Ook vandaag de dag is de kunst nog springlevend: werken van de grote meesters worden vaak voor honderdduizenden of zelfs miljoenen yen verkocht!

Koi Karpers

De koi karper is in Japan veel meer dan gewoon een vis die je in je tuinvijver loslaat. De koi staat symbool voor geluk en voorspoed, en wordt wel als symbool voor Japan zelf gezien. Ook worden koi karpers gezien als de belichaming van doorzettingsvermogen en standvastigheid in slechte tijden: ze zwemmen immers tegen de stroom in en geven daarbij nooit op.

De kleur van een koi karper is belangrijk wanneer het om de symboliek gaat. Zwarte koi karpers staan voor liefde en het overwinnen van tegenspoed, blauwe koi voor mannelijkheid. Rode koi geven energie. De waardevolste en meest gerespecteerde koi zijn de vissen met een wit lichaam en een rode vlek op het hoofd. Omdat deze dieren de Japanse vlag ‘uitbeelden’, worden ze als een ongelofelijk goed voorteken gezien. Ze worden zodoende voor absurde bedragen gekocht en verkocht!

Koi karpers werden in Japan voor het eerst gefokt in de twintiger jaren van de vorige eeuw, in Ojiya, een stad in het noordoosten van Honshu. In de rest van de wereld waren ze toen nog onbekend. Pas toen de koi karpers tijdens de jaarlijkse Tokyo Expo tentoon werden gesteld, groeide hun populariteit ook over de grens. De naam ‘koi’ betekent overigens gewoon ‘karper’ in het Japans!

Japanse figuren

Japanse figuren zijn moeilijk onder één noemer te vatten. Er zijn de ontwerpen die gebaseerd zijn op anime en manga; deze figuren worden vooral veel verzameld door de zogenaamde Otaku, de anime-liefhebbers in Japan. Er bestaan echter ook figuren voor wie niets met anime en manga heeft. Denk daarbij bijvoorbeeld aan modellen van architectonische hoogstandjes, treinen en vliegtuigen.

Wanneer je in Nederland Japanse figuren wilt leren kennen, kun je ze natuurlijk online kopen via de verschillende webshops. Maar ben je toevallig een keer in Japan? Dan is het ook zeker een aanrader om bij de verschillende shops langs de gaan in het land zelf! Hier kun je de figuren voor je aankoop uitgebreid bekijken. Een populair centrum voor anime- en mangafiguren is de wijk Akihabara in Tokyo, met verschillende geweldige winkels als Akihabara Hobby Paradise, Kaiyodo Hobby Lobby en Kotobukiya Akihabara. Ook Nakano Broadway, een winkelcentrum van vier verdiepingen, is een paradijs voor liefhebbers. Je vindt het net buiten het centrum van Tokyo.

 
 
Schitterende Japan-reizen met FOXNaar Japan met 333travelErvaar Japan met Kras

5 mooiste Japan-reizen

Bekijk het reisaanbod naar Japan

v.a. €2595 excl.

Japan in 2 weken

Wissel in 14 dagen de metropolen af met prachtige landelijke gebieden met Van Verre.

Lees meer

v.a. €2000 excl.

Traditioneel & Modern Japan

Ervaar het traditionele én het moderne Japan in 11 dagen met PANGEA Travel.

Lees meer

v.a. €2582 incl.

Japan Sushi en Samoerai

Ervaar de contrasten van Japan in 13 dagen met 333travel.

Lees meer

v.a. €3799 incl.

Land van de Geisha's

Indrukwekkende, 19-daagse groepsrondreis alle highlights van Japan met Fox.

Lees meer

v.a. €2899 incl.

Het mystieke Japan

Ontdek het wonderbaarlijke land van de geisha’s in 15 dagen met Kras.

Lees meer

Er zijn diverse Nederlandse reisorganisaties waar je een prachtige reis naar Japan kunt boeken. Populair zijn FOX, verre reizen van ANWB, 333Travel, PANGEA Travel, Kras, Riksja Japan, Djoser, VNC Asia Travel, Shoestring en Van Verre. Je kunt ook makkelijk zelf een reis naar Japan samenstellen. Boek bv. je retourtickets direct bij KLM of bij een vliegticketvergelijker als Vliegtickets.nl, Momondo of Skyscanner. Regel je huurauto bij Rentalcars.com, de accommodatie bij Booking.com of Agoda. Koop een Japan Rail Pass voor fantastisch reizen per snelle Shinkansen-trein bij jrailpass.com en boek losse dagtours bij GetYourGuide. Bekijk hier het totale reisaanbod naar Japan.

Deel je tips

Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je toffe plekjes in Japan die we tijdens onze volgende trip naar het land zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.

Ga je binnenkort zelf op vakantie naar Japan en heb je vragen m.b.t. accommodatie, vervoer, attracties en andere bezienswaardigheden of heb je input nodig met het opstellen van je reisplan? Stel je vragen hieronder of in onze reiscommunity.

Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.