Treinen met de Shinkansen is een fantastische ervaring. Zo zou je willen dat treinen in Nederland is. Niet voor niks reist het grootste gedeelte van de Japanners zelf ook dagelijks met de trein. De sfeer is altijd geweldig en ondanks de flinke snelheid is het vaak leuk om Japan in een flits aan je voorbij te zien gaan. Over de beenruimte valt weinig te klagen: in de 2e klas heb je vaak meer beenruimte dan in de 1e klas bij de NS.

Zorg ervoor dat je op drukke trajecten (of drukke tijden van de dag) vooraf al je spullen bij elkaar hebt, zodat je als je eenmaal bij je stoel bent niks meer uit je bagage hoeft te pakken. In de Shinkansen heb je meeste forse bagagerekken boven je hoofd, hier past een backpack prima in. Wij gebruikten echter vaak de bagage forwarding service, waarbij de bagage voor een schappelijk bedrag van de ene bestemming naar de andere bestemming werd gebracht, zodat wij alleen maar met ‘handbagage’ de trein in konden.

Soms kan het enorm druk zijn in de trein, en moet je de bagage op de eerste en beste plek neerzetten en kun je er tijdens de treinreis niet zo makkelijk meer bij. Achter de laatste stoelen in een compartiment heb je vaak behoorlijk wat ruimte om wat neer te zetten, maar als het erg druk is in de trein is dit vaak als eerste vol. Je kunt hier trouwens bij het instappen al rekening mee houden, door de achterste deur van een wagon te nemen.

Uitstappen

Wanneer neem je de shinkansen?

Op alle middellange en lange trajecten rijdt de Shinkansen. Op hyperdia kun je dit makkelijk achterhalen. Elk jaar komen er weer nieuwe snelle trajecten bij. Zo kon je voorheen bijvoorbeeld niet met de trein vanaf Osaka naar het noorden (Kanazawa en Toyama), maar nu is dit hele traject tot aan Tokyo met de supersnelle trein bereikbaar, met als gevolg een stroom aan toeristen die mooie plekken als Toyama, Nagano en Kanazawa bezoeken.

Trein of vliegtuig

De trein is met stip het leukste en meest comfortabele vervoersmiddel in Japan. Qua kosten is het ook nog eens (iets) voordeliger om met de trein te reizen. Natuurlijk zijn sommige plekken beter (of alleen) met het vliegtuig bereikbaar, maar als de trein een optie is zouden wij die altijd nemen.

Aan boord

Er hangt vaak een rustig en zakelijk sfeertje aan boord van de Shinkansen. Je ziet er veel zakenmensen en iedereen reist ‘op zijn Japans’, stil, ingetogen en vaak druk met een mobieltje, tablet of laptop. Er is stroom en de stoelen zijn ruim (en op naam). De toiletten zijn zeer schoon, zoals je het natuurlijk in Japan mag verwachten.

In de Shinkansen

In de Shinkansen

Klassen

Naast de gewone klasse (2e klasse?) die al vrij luxe en prettig is, heb je ook nog de aanzienlijk duurdere Green Car (businessclass). Dit zijn bijna businessclass vliegtuigstoelen met als voordeel dat het er vaak nog rustiger is. Nog luxer is de zgn. ‘Gran Class’, alleen beschikbaar op enkele trajecten en vergelijkbaar met First Class in het vliegtuig.

Eten in de Shinkansen

Je zou het niet denken, maar je mag in de in de Shinkansen je eigen eten meebrengen. Op de meeste stations verkopen ze Bento boxen, vol met lekkernijen. Als je onderweg wilt ontbijten of lunchen, raad ik je zeker aan om zo’n box te kopen. De kwaliteit van het voedsel is hoog, en de Bento set ziet er ook nog eens schitterend uit. Je maakt helemaal de blits met de heuse Shinkansen E7 Bento set, waarbij de doos er exact zo uitziet als de echte E7 (de nieuwste en snelste Shinkansen). Je hebt al een Bento set vanaf ¥600, maar naarmate je een grotere set koopt wordt het ook duurder (de E7 Bento set kostte ¥1300).

Eten in de Shinkansen

In de Shinkansen wordt ook eten, drinken en snacks verkocht. Een aanrader is het ijsje van groene thee.

Snelste Shinkansen treinen in Japan

Hieronder volgt een kort overzicht waar je de snelste treinen van Japan precies vindt.

320 km/u Utsunomiya – Morioka
300 km/u Himeji – Fukuoka
285 km/u Tokyo – ShinOsaka
275 km/u Omiya – Utsunomiya
275 km/u ShinOsaka – Himeji

Vanzelfsprekend halen de kogeltreinen deze topsnelheid alleen op lange stukken buiten de stedelijke gebieden. Eenmaal in de grote steden, dan rijden de treinen vaak niet harden dan 110km/u.

Treintickets kopen

Elk JR-station heeft een ticketbalie in de stationshal, waar je ter plekke treintickets kunt kopen. Omdat je treintickets het beste enkele dagen vooraf kunt kopen, kochten wij al onze treintickets al direct op de dag van aankomst bij het treinstation bij Kansai Airport in Osaka. Het scheelde ook geregel onderweg, want hierdoor hoefden we maar een keer in de rij te staan en konden we in een keer alle treintickets tegelijk bestellen. In ons geval viel de JRP af omdat we een groot deel met de bus door de Japanse Alpen zouden reizen en daarbij alleen maar relatief korte afstanden met de Shinkansen zouden afleggen. Omdat prijzen voor de JRP vast staan, kun je makkelijk vooraf uitrekenen (met hulp van Hyperdia) of de treinpas loont, of dat je beter losse tickets kunt kopen.

Tickets kopen

Om treintickets te kopen kun je het beste vooraf via Hyperdia het traject erbij halen met de datum, station van vertrek- en aankomst, de treincode met de vertrektijd. Wij hadden dit bij al onze tickets gedaan en dit uitgeprint, hoewel je de treintickets ook prima zelf bij de ticketmachines kunt regelen. De tickets waren in ons geval in 5 minuten geregeld en we konden het hele pakket aan tickets in één keer met onze creditcard betalen.

Wij kozen overigens standaard voor het vastleggen van de stoelen, waar je extra voor betaalt (maar wel de garantie hebt dat je altijd een eigen plaats hebt). Staan in de trein is niet toegestaan. Stoelreservering kan vanaf 1 maand voor vertrek (online exact vanaf 10.00 in de ochtend, Japanse tijd, mogelijk).

Wat prijsvoorbeelden. Een ticket van Tokyo naar Osaka kost zo’n ¥14000, een ticket van Tokyo naar Nagasaki kost zo’n ¥25000.

JRP

Is een JRP toch voordeliger in jouw geval, bestel deze dan vooraf online. Er zijn meerdere officiële tussenpersonen waar je voor doorgaans dezelfde prijzen de JRP online kunt bestellen. Na de bestelling en betaling krijg je de bevestiging thuisgestuurd, waarmee je eenmaal in Japan de treinpas kunt ophalen. Let erop dat dit vaak best wat tijd in beslag neemt, op Kansai Airport stond er een flinke rij en duurde het ruim 30 minuten eer je aan de beurt was. Met de JRP moet je nog wel losse treintickets regelen, maar dit kan ook al meteen bij aankomst geregeld worden. Stoelreservering is bij de JRP gratis. De JRP is weer niet geldig op de allersnelste Nozomi en Mizuhi Shinkansen.
Prijsopbouw treintickets

De prijs van een Shinkansen treinticket bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Het standaardtarief
  2. Limited express fee bij gebruik van een Shinkansen trein
  3. Stoelreserveringskosten. Deze kosten varieren obv het seizoen, tijd vd dag, de totale afstand en op welk traject je reist.
  4. Green Car of Gran Class opslag

Je krijgt meestal twee tickets, het basisticket met het standaardtarief en een ticket met hierop alle extra’s.

Combinatietickets en voordeelpassen

Japanners zijn gek op kortingen en andere deals. Je hebt op bepaalde populaire trajecten dan ook vaak speciale combinatietickets of voordeelpassen, waarbij je een retourtje koopt maar er vervolgens gratis toegang tot alle attracties krijgt. Wel gelden er vaak allemaal kleine regels (bv alleen bepaalde treinen etc). Wel is het kostenvoordeel vaak flink en dus prettig in een relatief duur land als Japan.

Bekende voordeeltickets zijn de Romancecar tickets van Shinjuku naar Hakone, inclusief de Hakone Free Pass. Een ander bekend voordeelticket is de Tobu Railway Pass van Tokyo naar Nikko inclusief gratis lokaal vervoer in Nikko en Nikko Nationaal Park en inclusief toegang tot diverse tempels. Bij bijna alle grote attracties wordt zo’n speciaal ticket aangeboden en het voordeel is vaak een paar duizend Yen per ticket.

Treinstations

Gate op het treinstation

De JR-stations hebben duidelijke informatieborden en pijlen die je naar de speciale Shinkansen perrons leiden. Vaak ga je al vrij snel door de Shinkansen-poortjes, waar je je treinticket nodig hebt om doorheen te komen. JRP-reizigers moeten hun JRP bij de bemande poort laten zien. Eenmaal binnen het Shinkansen-deel van het station zoek je het corresponderende nummer en pas daar ga je naar boven. Vaak heb je roltrappen per wagon, zodat je meteen bij de juiste wagon staat en niet boven nog een heel stuk moet lopen.

 
 
Schitterende Japan-reizen met FOXNaar Japan met 333travelErvaar Japan met Kras

5 mooiste Japan-reizen

Bekijk het reisaanbod naar Japan

v.a. €2595 excl.

Japan in 2 weken

Wissel in 14 dagen de metropolen af met prachtige landelijke gebieden met Van Verre.

Lees meer

v.a. €2000 excl.

Traditioneel & Modern Japan

Ervaar het traditionele én het moderne Japan in 11 dagen met PANGEA Travel.

Lees meer

v.a. €2582 incl.

Japan Sushi en Samoerai

Ervaar de contrasten van Japan in 13 dagen met 333travel.

Lees meer

v.a. €3799 incl.

Land van de Geisha's

Indrukwekkende, 19-daagse groepsrondreis alle highlights van Japan met Fox.

Lees meer

v.a. €2899 incl.

Het mystieke Japan

Ontdek het wonderbaarlijke land van de geisha’s in 15 dagen met Kras.

Lees meer

Er zijn diverse Nederlandse reisorganisaties waar je een prachtige reis naar Japan kunt boeken. Populair zijn FOX, verre reizen van ANWB, 333Travel, PANGEA Travel, Kras, Riksja Japan, Djoser, VNC Asia Travel, Shoestring en Van Verre. Je kunt ook makkelijk zelf een reis naar Japan samenstellen. Boek bv. je retourtickets direct bij KLM of bij een vliegticketvergelijker als Vliegtickets.nl, Momondo of Skyscanner. Regel je huurauto bij Rentalcars.com, de accommodatie bij Booking.com of Agoda. Koop een Japan Rail Pass voor fantastisch reizen per snelle Shinkansen-trein bij jrailpass.com en boek losse dagtours bij GetYourGuide. Bekijk hier het totale reisaanbod naar Japan.

Deel je tips

Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je toffe plekjes in Japan die we tijdens onze volgende trip naar het land zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.

Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.