Zaterdagochtend 22 juni 2013 was het eindelijk zo ver. Wij hadden onze koffers al klaar staan en reden op ons gemak naar Amsterdam Schiphol. Rond het middaguur stond onze Airbus A340 van Cathay Pacific gereed om ons binnen 11 uur naar de metropool Hongkong te brengen. De vlucht was prima, fijne luchtvaartmaatschappij met vriendelijke bediening. Aan boord waren er genoeg films te bekijken en het eten was ook redelijk.

De dag daaropvolgend kwamen we aan op de Internationale luchthaven van Hongkong, genaamd Chep Lap Kok. Deze luchthaven heeft de gevaarlijke luchthaven Kai Tak enige jaren geleden vervangen. Voor de jeugdige lezers, google Kai Tak maar eens, en vooral de beruchte checkboard IGS landing op baan 13. Je zult smullen van de manier waarom de diverse toestellen hun nadering inzetten en kort over Kow loon heen komen om daar te kunnen landen. Het zal je ook niet verbazen dat er wel eens vliegtuig een doorstart maakte of zelfs in de zee belandde.

Vanaf de luchthaven zijn we met een snelle trein richting het centrum gegaan. Ons hotel lag in het zuidelijke eiland van Hongkong, dicht bij de vele wolkenkrabbers in het zakelijke gedeelte van Hongkong. Onze spullen deponeerden we in onze kamer en hebben ondanks last van het tijdverschil direct onze voeten genomen om richting de IFC te gaan, oftewel de International Finance Tower. Helaas voor ons was het natuurlijk zondag en aldus gesloten. Niettemin zijn we daarna richting The Peak Tram gelopen en hebben aldaar een kaartje gekocht om met de tram naar boven te gaan.

Een indrukwekkende steile tocht waar je uiteindelijk kan genieten van een prachtig uitzicht over deze indrukwekkende stad. In de verte zie je o.a. de oude luchthaven, de diverse hoge toren zoals de IFC2 en de ICC, de haven, diverse schepen en natuurlijk de Tsing Ma Brug. Helaas was het niet heel helder weer. Het maakte voor ons niet uit, we hebben prachtige foto’s kunnen maken. We waren alleen niet de enige, het was er behoorlijk druk, met allerlei nationaliteiten.

hongkong-1

Vervolgens zijn we met de tram weer terug gegaan naar beneden en hebben een beetje door stad geslenterd.

hongkong-6

hongkong-3

In de avond waren we voornemend om de bekende licht show vanaf the Avenue of Stars te bekijken. We namen in beginsel de metro naar de dichtstbijzijnde ferry die ons naar de overkant zou brengen. Afgeladen vol, maar hij zonk gelukkig niet. Aangekomen op deze plek weet je niet wat je ziet. Alle grote gebouwen kun je prima zien, veel bekende bedrijven zijn hier gevestigd en doen mee aan de licht show. Circa een half uur lang verandert Hongkong in een licht stad, zeer indrukkend om te zien en om mee te maken. Nadat wij de eerste dag afsloten met een pizza zijn wij weer richting ons hotel gegaan. Hartstikke voldaan wat we gezien hadden maar oh zo moe, nu lekker slapen morgen weer een dag.

hongkong-4

Maandag ochtend werden we vroeg wakker. Nadat we ons hadden aangekleed, zijn we richting het ontbijt gelopen en nadat onze buikjes weer vol waren, zijn we richting Ngong Ping Village op het eiland Lantau gereden met de trein.

hongkong-5

Een behoorlijk lange tocht, maar we hadden van tevoren bedacht dat we hier per se naar toe wilden gaan. Je kunt hier namelijk met een kabelbaan het hele gebied verkennen, met uitzicht op bijvoorbeeld de Big Buddha (34 meter hoog). Helaas voor ons was het weer niet bijzonder goed. We hebben zelfs kort getwijfeld of we het wel aandurfden. Er stond namelijk een behoorlijk windje, veel regen en uit uitzicht was niet heel ver. Uitdagend was het wel, en gelukkig klaarde het weer op. We werden gedropt bij het dorpje en zijn vanaf daar naar de grote Boeddha gelopen. Een kleine wandeltour waar je veel wilde stieren tegenkomt. Staand voor de enorme trap zie je hoe prachtig deze Big Buddha eigenlijk is. Ca. 260 treden verder ben je boven en kun je wederom genieten van een super mooi uitzicht.

hongkong-2

Nadat we alles zo’n beetje wel gezien hadden zijn we terug gegaan richting het centrum. Eerst hebben we ergens gegeten in een groot winkelcentrum en vervolgens zijn we richting de IFC2 gelopen. Je kunt hier met een bezoekerspas naar boven( vergeet niet je id kaart mee te nemen) De IFC2 is ongeveer 412 meter hoog, heeft 62 liften en is 2003 geopend. Je hebt ook hier een prachtig uitzicht over de stad, maar net weer een andere invalshoek dan waar we al geweest waren. In de avond zijn nogmaals met de Peak Tram omhoog gegaan om het uitzicht ook in de avond te kunnen bekijken. Helaas was het niet helder, dus de foto’s waren niet denderend. Je kunt niet alles mee hebben, nietwaar. Nadat we ergens een wok gerecht aten zijn we richting ons hotel gegaan om alweer ons spullen in te pakken, morgen vertrekken we immers naar Hanoi in Vietnam, waarna onze echte vakantie kan beginnen.

Om 4 uur nachts stonden we op. Via het hotel konden we met een busje naar het vliegveld. We vlogen met Dragonair naar Hanoi om 08.40. Na een korte vlucht kwamen we rond 10 uur aan op het vliegveld van Hanoi. Onze taxi stond gelukkig al klaar en we werden we richting ons Rising Dragon hotel gebracht, dit hotel hebben we voor 4 dagen geboekt voor nog geen EUR 25,00 per nacht. Aangezien we behoorlijk trek hadden hebben we eerst wat eten besteld. Dit werd bij het hotel gebracht en was echt super lekker.

Vervolgens zijn we naar het oude stadscentrum gelopen. Het eerste was ons opviel was een rode brug. Via een standbeeld van Ly Thaito kwamen we een bruidpaar tegen en vervolgens het kenmerkende van Hanoi. We zagen heel, heel veel brommers.

Wat een chaos in dit verkeer zeg. Je moet echt zo ontzettend goed opletter dat je niet overreden wordt. Niettemin zouden er bijna nooit ongelukken plaatsvinden, ja echt dachten we op dat moment. We zijn daarna naar diverse trekpleisters gelopen, gelukkig is het niet zo toeristisch als bijvoorbeeld Bali of Thailand waar wij de afgelopen jaren zijn geweest. De tocht duurde 3 uur, het was de moeite waard. In de avond zijn we wederom door de stad geslenterd, ergens heerlijk gegeten en vervolgens lekker vroeg naar bed. Morgenochtend gaan we namelijk naar Ha Long Bay.

We hadden ons helaas verslapen en werden door het Hotel wakker gemaakt. Onze spullen konden we gelukkig laten liggen, we hadden de kamer immers voor 4 nachten geboekt. Voor de volgende 2 dagen namen we een klein tasje mee. Onze bus stond dus klaar en we gingen op weg naar Halong Bay. Na ongeveer 3 uur kwamen we aan in dit prachtige gebied en stond onze Jonk klaar, oftewel een boot. Je treft hier veel boten aan, allemaal in het wit. Dit is wettelijk verplicht gesteld. Eenmaal aan boord kregen we instructies hoe de dagen eruit zouden zien. Vervolgens kregen we de sleutel van de kamer, beetje klein maar prima voor 1 nacht. Onze jonk begon te varen, overal zie je prachtige bergen in het water. Wat is dit mooi zeg. Met een tenderbootje gingen we naar een zogenaamde Floating Village. Daar kun je met kajak of bootje tussen de woningen en grotten varen. Wauw wat ziet dit er mooi uit zeg, ondanks de enorme hitte en de stralende zon vol op ons gezicht. Terug op de boot hebben we wat tijd voor onszelf en begint om 5 uur de kook les. Enkele gerechten mochten we vast maken om dit vervolgens vanavond lekker op te eten. Avonds zaten we aan tafel met een stel uit Denemarken en uit Israel en genieten we tenslotte van de sterrenhemel, wat een rust zeg.

Donderdagochtend worden we wakker met een verschrikkelijk gevoel. Het was ijskoud in de kamer door de airco, echter we konden hem niet uitzetten i.v.m. het enorme aantal muggen. Daarnaast hadden we geen dekbed maar alleen een laken brr. Na het degelijk ontbijt zijn er met de tenderbootjes richting een grot gevaren. Een prachtige grot die verlicht is met gekleurde lampen.

Hierna zijn we met onze tenderbootjes naar een klein eiland gevaren waar je een prachtig uitzicht hebt. Het is een “hel” om er te komen, maar liefst 400 treden moeten er beklommen worden, maar jeetje mina wat is het hier mooi. Dat dit op de Unesco lijst staat van wereldwonderen kunnen we goed begrijpen.

Helaas komt alleen aan alles een einde. We varen terug naar de haven en moeten weer 4,5 uur in de bus richting Hanoi. Halong Bay we zullen je nooit vergeten en komen graag nog eens terug. Na aankomst in Hanoi zijn we de stad ingelopen en verbazen ons weer over het aantal scooters. Wat een contrast met Halong Bay. We eten ergens rijst met vlees en groente, het smaakte weer prima, koken kunnen ze hier wel.

De volgende dag staat er weer een excursie op de planning. Rond 8 uur in de ochtend worden we opgehaald en gaan we richting Hoa Lu. Een kleine drie uur later waren we gearriveerd en kochten als eerste een hoed (gouden zet bleek achteraf). Je kunt hier tempels bekijken. Ze zien er schitterend uit, maar jeetje mina was is het warm hier, lijkt wel 50 graden. Na de lunch gaan we met een bootje over de rivier. Wauw dit is werkelijk oogverblindend mooi en zo rustgevend.

Onze hoed kwam nu goed van pas, je verbrand anders levend en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Tenslotte mochten we nog een half uur fietsen door de natuur en zijn we daarna weer terug naar Hanoi gereden. Na het eten bezochten we een avondmarkt en sloten we af met een verse shake bij het Fresh Juice Cafe.

De wekker op zaterdag ochtend gaat om 05.15. Gelukkig hadden we alles al ingepakt en kregen we van het hotel nog een ontbijt mee in de auto. Onze Vietnam Airlines A321 gaat ons van Hanoi naar Da Nang brengen, een vlucht van circa een uur. Na aankomst staat onze taxi weer klaar en worden we naar Hoi An gebracht. De weg naar Hoi An bestaat uit een een en dezelfde weg, we verbazen ons over het aantal hotels wat nu gebouw wordt. Naar onze mening lijkt dit aantal iets overtrokken maar goed, regeren is vooruitzien. We slapen de volgende 4 nachten in het prachtige Boutique Hotel. In de middag liggen we lekker in de zon en genieten van een drankje en hapje. Ook de zee is heerlijk wat een top locatie.

In de avond zijn we met de gratis shuttlebus naar het stadje gebracht. We besluiten om bij Morning Glory te gaan eten, dit is een prima keuze kan ik je melden. Alles wat we krijgen is super goed voorbereid en smaakte heerlijk. De eigenaresse blijkt nog eens 3 restaurants te hebben waaronder een café/patisserie/bakkerij aan de overkant. Op het terras drinken we een cocktail. Opvallend zijn de lampionnetjes die je overal ziet. Ze zijn er in allerlei kleuren en maten.

De volgende dagen doen we eigenlijk niets meer dan ochtends ontbijten, op het strand liggen,boekje lezen, lunchen, zonnen en zwemmen, daarna omkleden en met de bus naar de stad om weer ergens lekker te eten en tenslotte door het stadje heen te slenteren. Je moet hier overigens wel oppassen met de straling van de zon. Zelfs onder een parasol verbrand je behoorlijk. Gelukkig zijn er trouwens wel genoeg parasollen en bedjes, wat een aangename verassing als je ook wel eens in Mexico en de Dominicaanse Republiek bent geweest. Vermoeiend zijn de mensen die ochtends hun handdoeken op een bedje neerleggen om vervolgens pas in de middag te arriveren. Het blijken nog vaak Nederlanders te zijn ook. Leuk om te melden is verder dat wij onze drankjes iedere dag haalden bij een lokale Vietnamees die op het strand een mini supermark heeft. Niet duur en voldoende keuze. Ook hebben wij ons kleding door hem laten wassen. In het hotel was dit schrikbarend duur.

Woensdag worden we vroeg opgehaald om naar het vliegveld te worden gebracht. Wederom vliegen we met Vietnam Airlines, een ATR-72 propeller vliegtuig die ons binnen een uur naar Nha Trang zou brengen. Gelukkig weer een prima vlucht en ook het verzamelen van onze koffers ging rap. Ons busje staat klaar en brengt ons in 4 uur naar Mui ne. De rit duurt zoals verwacht lang en het wegdek is erg hobbelig. Eenmaal aangekomen zijn we alles vergeten, weer een prachtige locatie. We slapen 5 nachten in Full Moon. We hebben hier onze eigen villa( nr 16 Star Fruit) en gelukkig is het redelijk rustig zodat we hem niet hoeven te delen. We hebben zelfs een eigen jacuzzi in de tuin. Leuk om te vermelden is dat de General Manager van Full Moon een Nederlander is die daar al enige jaren woont. Prettig communiceren dus. Iedere ochtend krijg je vers fruit, heerlijk toch.

De dagen in Mui zijn voornamelijk rustig en veel van hetzelfde. We liggen bij het zwembad, lezen onze boeken en genieten van een hapje en een drankje. Af en toe spotten we een verdwaalde rus, maar ook deze russen hier zijn anders dan wat wij gewend waren. Bij Full Moon zit ook een redelijk goed restaurant, met verschillende gerechten waar je uit kan kiezen. Van de vijf avonden zijn we 2x buiten het complex gaan eten. Zeker bij Sandals/ Mia Resort was het ontzettend genieten. Een fantastisch mooi resort en dito eten.

In Mui Ne hebben we de laatste dag een excursie gedaan en wat voor een. We stonden om 04.45 op en reden om 05:00 naar de bekende zandduinen. Na een half uurtje kom je aan en wordt je op een quad gezet die je naar boven brengt. Ook hier is het wederom prachtig. Dat je dit in Vietnam kan vinden had ik niet verwacht.

Na een aantal mooie foto’s te hebben genomen waren we om 07:00 weer in onze villa en gingen nog even lekker slapen. Daarna ontbijt en vervolgens onze spullen weer pakken om richting Ho Chi Min City (HCMC) te gaan, oftewel Saigon.

Eenmaal aangekomen is het wel weer wennen aan de drukte van een grote drukke stad. We hebben ons Ruby River hotel voor 4 nachten geboekt waarvan we er 1 in Can Tho( mekong delta) zullen rondbrengen. De prijs van het hotel is eigenlijk zo laag ( EUR 35,00 per nacht) dat we liever onze spullen wilden laten liggen. In de middag lopen we door Saigon heen en eten uiteindelijk bij een heerlijke Italiaan, genaamd Ciao Bella. Spaghetti en een pizza gaan er namelijk wel in. Vooral de pasta was heerlijk, hier moesten we nog een keer heen dachten we.

Dinsdagochtend zou weer een nieuw avontuur beginnen. We gaan namelijk de Mekong Delta in, maar ook eerst met de bus naar Can Tho. Om 8 uur vertrokken we met de bus. Deze zou ons in 3 uur daarheen brengen. Eenmaal aangekomen stappen we op een boot en varen we met een groep naar een honingkwekerij en iets waar ze poprice maken. Tijdens het varen kom je talrijke bootjes tegen waarin ze allerlei handelswaar verkopen zoals ananas, bananen, uien, kolen etc. In de middag lunchen we bij een lokaal gezin. Daarna komt het leukste van de dag. We gaan namelijk met van die roeibootjes door de Mekong heen. Helaas duurt het maar kort en zijn we naar 15 minuten weer van wal. Niettemin was het de moeite waard, precies zoals wij het ons hadden voorgesteld.

Vervolgens zijn we met de grote boot teruggevaren. Hier moesten we helaas een tijd wachten op onze bus die ons naar Can Tho zou brengen. In de tussentijd zijn we wat rond gelopen bij de markten alwaar groente en fruit werd verkocht. We hadden een prachtig hotel hier geboekt (Victoria Can Tho Resort). Het hotel is nog steeds een plaatje. Oud en nieuw zijn gecombineerd. Ze hebben zelfs een eigen shuttle boot die ons naar het centrum brengt. In de stad hebben we wat rondgelopen, gegeten en vervolgens weer terug naar ons hotel. Na een lotusthee vinden we het wel genoeg en maken we ons klaar voor een verdiende nachtrust.

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan. Het ontbijt was werkelijk waar verrukkelijk. Om 7 uur werden we afgezet bij onze groep. We stapten de boot af en vaarden richting de Floating Market. Eenmaal aangekomen vliegen de “fruitbootjes” op je af. Je kunt er van alles kopen voor weinig geld. Wij nemen een stuk ananas, wel zo verfrissend in deze hitte.

Vervolgens stoppen we nog ergens waar ze noodles maken en rijst sorteren. Opzicht best interessant maar we kunnen onze gids lastig verstaan. Nadat we het hier wel gezien hadden zijn we weer op de boot gestapt richting Can Tho. Met onze groep gingen we ergens lunchen. Dit was de minste lunch die we hadden gehad, het smaakte nergens naar. Helaas moeten we nu enige tijd wachten op de bus die ons terug naar HCMC zou brengen. Eenmaal in Saigon besloten we om eerst lekker te gaan douchen en hop richting de Italiaan. Zoals verwacht hebben we daar weer voortreffelijk gegeten. Vervolgens weer naar bed, volgende dag naar de Chi Chi tunnels.

Vanochtend werden we om 9 uur opgehaald. Pas rond half 12 waren we aangekomen bij de bekende tunnels. Indrukwekkend om te zien hoe de Vietcong leefde ten tijde van de oorlog. Na enkele uren te hebben rondgelopen en van alles gezien te hebben werden we in de middag weer teruggebracht naar HCMC.

We dronken een koffie bij Highlands (de vietnamese Starbucks). We wilden graag de Wifi code hebben, echter sommige verstaan blijkbaar geen Engels en dacht dat wij servetten wilde. Ach ja dat hoort er allemaal bij. In de avond zijn we op de Bitexto Financial Tower geweest. Een toren van 265 meter hoog. Het ziet er uit als een lotusblad. Bovenin had je een mooi uitzicht over Saigon. Na een drankje te hebben genuttigd zijn we verder gegaan. We aten uiteindelijk bij Wrap and Roll. Dit stond toevallig in ons reisboekje. Je kunt hier je eigen loempia rollen. Alle ingrediënten kun je kiezen en rollen maar. Heerlijk waren ze.

De laatste dag is jammergenoeg aangebroken. We konden eindelijk een keer uitslapen. Na het ontbijt zijn we richting een overdekte markt gelopen. Hier hebben we voor het thuisfront wat souvenirs gekocht. Na de lunch zijn we met een taxi naar het vliegveld gebracht. Hier stond een airbus A330 van Cathay Pacific te wachten om ons naar Hongkong te vervoeren. Aangekomen op Hongkong hadden we anderhalf uur om naar ons vliegtuig te lopen die ons naar Amsterdam zou brengen. Zaterdag ochtend zetten we ons eerste stapjes weer op Nederlandse bodem. De drie weken zijn voorbij gevlogen. Men oh men wat hebben wij een heerlijke en fantastische vakantie gehad. Vietnam is absoluut een aanrader voor iedereen. Het leven daar is goedkoop zodat alleen de vliegtickets je even hoofdpijn bezorgen. Qua hotels heb je in iedere prijsklasse wel iets. Laat je niet afschrikken doordat er ooit een oorlog is geweest. Het land is in opkomst en groeit iedere dag.

Vietnam gewoon doen dus!

Groet,

Gerwin en Daniek

Vind goedkope vlieg-, bus- of treintickets binnen Vietnam, Laos of Cambodja!

Prachtige rondreizen door Vietnam met TUIUnieke familiereizen naar Vietnam met DjoserErvaar Vietnam met 333travel

5 mooiste Vietnam-reizen

Bekijk het reisaanbod naar Vietnam

Van Verrev.a. €2600 excl.

Actief en avontuurlijk Vietnam

17-daagse, schitterende rondreis door Noord- en Centraal Vietnam met Van Verre.

ANWB Reizenv.a. €2431 incl.

Verliefd op Vietnam

21-daagse familie groepsrondreis langs rijstvelden, kleurrijke tempels en schitterende natuur met ANWB Reizen.

333travelv.a. €1703 incl.

Verkenningstocht Vietnam

16-daagse individuele rondreis langs alle hoogtepunten van Vietnam met 333travel.

TUIv.a. €1549 incl.

Highlights van Vietnam

17-daagse groepsrondreis door Vietnam met NL-sprekende reisleiding met TUI.

Djoserv.a. €2495 incl.

Rondreis Vietnam

22-daagse familierondreis vol hoogtepunten van Vietnam. Van rijstvelden tot sfeervolle steden met Djoser.

Er zijn diverse Nederlandse reisorganisaties waar je een prachtige reis naar Vietnam kunt boeken. Populair zijn 333travel, ANWB Reizen, De Jong Intra, KidsReizen en Van Verre. Zelf samenstellen van een reis is ook prima mogelijk. Zoek internationale vliegtickets via Momondo, de losse hotelovernachtingen bij Booking.com of Agoda.nl, het binnenlandse vervoer (bv. bus- en treintickets en de binnenlandse vluchten) bij Baolau en boek de tours bij Klook of GetYourGuide. Het visum regel je ook snel en goedkoop vooraf, bijvoorbeeld via VisumVietnamExpert. Bekijk hier het totale reisaanbod naar Vietnam.

Deel je tips

Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je toffe plekjes in Vietnam die we tijdens onze volgende trip naar het land zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.

Ga je binnenkort zelf op vakantie naar Vietnam en heb je vragen m.b.t. accommodatie, vervoer, attracties en andere bezienswaardigheden of heb je input nodig met het opstellen van je reisplan? Stel je vragen hieronder of in onze reiscommunity.

Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.