Al jaren stond een vistrip met broer en vader op het programma, maar telkens kwam het er niet van. Ik ben zelf vooral een vakantievisser en had eerder dit jaar nog leuk met de kinderen aan riviertjes in Noorwegen en Zweden op zalm en forel gevist. Vissen in Nederland zoals mijn broer en vader graag doen komt er eigenlijk nooit echt van, dus werd het tijd om eens een heus visweekend te organiseren. De bestemming was snel bepaald, het zou de Belgische Ardennen worden waar ik als kind ook al eens had gevist. Afgelopen jaren waren we er al meerdere keren geweest, waaronder een tiental dagen met het gezin in 2021.

Het prachtige historische stadje Durbuy was onze uitvalbasis. We besloten er van vrijdag tot en met zondag naartoe te gaan. We hadden geluk met de uitcheck-tijd, want we hoefden op zondag pas om 20.00 ons huis uit. Dat betekende dus 2 volle dagen vissen, waarbij de wekker gezet werd om zeker te zijn van een vroege start.

slider-vissen-in-de-ardennen-1
slider-vissen-in-de-ardennen-2
slider-vissen-in-de-ardennen-3
slider-vissen-in-de-ardennen-4
slider-vissen-in-de-ardennen-5
previous arrow
next arrow

Plannen van de visdag

Ik bedacht mij vooraf dat het misschien wel handig was een soort dagplanning te maken met visspots. Een beetje doelloos rondrijden leek me niks (en zonde van de tijd) en daarbij waren we natuurlijk ook niet bekend met de omgeving omdat het de eerste keer was dat we op een vistrip naar de Ardennen gingen.

Wat vaststond was dat we langs de Ourthe zouden vissen. We hadden vooraf onze accommodatie geboekt dat net buiten Durbuy lag. De locatie lag dus ook vast. We wilden vroeg in de ochtend starten, dus besloten we niet meer dan een half uur vanaf onze accommodatie te beginnen en vervolgens gedurende de dag langzaam terug richting Durbuy te bewegen, door telkens de Ourthe stroomafwaarts te volgen.

De strategie was vervolgens simpel. Google Maps gaf aan dat op zo’n 35 minuten rijden de dam van Nisramont lag. Daar zou ons startpunt zo’n beetje liggen. Vervolgens begon ik met simpel inzoomen op Google Maps in de Satelliet-laag. Deze laag laat vrij gedetailleerd zien waar je mogelijk met de auto kunt komen en parkeren, alsmede waar we veilig het water in konden.

Via de optie ‘Share’ -> ‘Send a link’ -> ‘Copy Link’ kan je makkelijk de linkjes naar de exacte locaties opslaan. Ik had ze op mijn telefoon staan waardoor ze direct op de autonavigatie verschenen na aanklikken. Zo konden we makkelijk van spot naar spot gedurende de dag. Sommige plekjes bleken in de praktijk niet toegankelijk, of een kano-opstapplaats, of een publiek zwemgedeelte, dus die vielen af.

We begonnen de dag uiteindelijk in Maboge, waar je een grote gratis parking hebt en meteen het water in kunt. Dit was meteen erg leuk vissen. Een vader en zoon die er ook visten hadden een paar keer een leuke vis aan de lijn. Zij hadden met hun spinhengels meer geluk dan wij met de Tenkara-hengels. De volgende stop was iets voorbij La Roche-En-Ardenne. Dit was een flink stuk lopen en uiteindelijk bleek de rivier hier nagenoeg geen poeltjes te hebben en ook erg ondiep te zijn.

De stop erna was in het centrum van Hotton, waar echt enorme hoeveelheden grote forellen zichtbaar rondzwommen. Eerst even een lunch bij La Friterie By Marell&Co en daarna de rivier in. Bijten deden ze echter niet terwijl we er wel echt alles uit de kast trokken. Op enig moment probeerden we het nog met de spinhengel, maar helaas. Daarna probeerden we het nog iets voorbij de grote camping van Hotton, waar we pas achteraf een bordje met ‘verboden te vissen’ ontdekten wat wel een beetje suf was. Mijn broer had er op het laatst nog een flinke forel aan de lijn, maar binnenhalen lukte helaas niet.

De dag erop reden we naar Melreux waar we echt het allermooiste (verscholen) plekje vonden. Zonder het uitzoekwerk vooraf hadden we dit plekje nooit gevonden (hier een linkje naar Google Maps met de exacte locatie). Vissen was er prachtig en we vingen er ook nog eens wat. De laatste plek die dag was bij het dorpje Deulin waar je ook weer van een prachtige omgeving kon genieten. Ik had de indruk dat er vooral veel kopvoorns zwommen, maar een paar vliegvissers verderop hadden toch al wel wat forels gevangen.

Vissen in de Ardennen, waar moet je aan denken?

We hadden echt stinkmazzel met het weer. Halverwege september kan je er ook dagenlang/wekenlang langdurige regen meemaken, maar wij genoten van een stralend zonnetje met temperaturen rond 25 graden. Ideaal visweer zou je denken, maar uiteindelijk viel de vangst flink tegen. We hoorden nog van anderen dat er in de Ourthe weinig vis wordt bijgezet, iets dat in de Eifel (Duitsland) of de Luxemburgse Ardennen beter geregeld is.

De regenpakken waren dus niet nodig en uiteindelijk stonden we in een waadpak met t-shirt te vissen.

Ons doel was forel en daarom hadden we alledrie een spinhengel bij ons. Ik kocht de mijne voorafgaand aan de trip via Visdeal.nl tijdens een aanbieding (Gunki Finesse, prima set voor die prijs), maar vader en broer hadden alles al vanwege hun vele visavonturen in Nederland. Ook hadden we alle drie een Tenkara-hengel (3.6mtr) bij ons. Vliegvissen zijn we onbekend mee en is ook niet echt laagdrempelig instappen. De hengels en molens zijn aardig kostbaar en ook de techniek achter vliegvissen heb je niet in een uurtje onder de knie. Tenkara is vliegvissen 2.0 (of 0.1). Het is een piepkleine, supergevoelige vaste (telescopische) hengel met een vaste vliegdraad met grofweg dezelfde lengte als de hengel. Op het eind een onzichtbare en sterke fluorocarbon onderlijn met een vlieg of nimf.

Ter plekke hebben we alle soorten kunstaas gebruikt, van powerbait tot imitatie-maden, van plugs tot spinners. Uiteindelijk leek de spoon het beste te werken voor mij. Met de Tenkara gebruikte ik vooral verschillende soorten droge vliegen, waarvan ik vooraf een mooie set via e10 Flyfishing had gekocht. Ik probeerde ook een aantal nimfen, maar daar leken de forellen niet zo in geïnteresseerd.

De keuze tussen lieslaarzen en een waadpak waren snel gemaakt. Ik vond bij Bedrijfskleding.nl lieslaarzen gemaakt van een soort parachutestof, superdun en prettig om te dragen. Deze Pros WRF02 Fisharp moest ik wel een maat te groot kopen, want normaal gesproken heb ik schoenmaat 43/44 maar deze waren bij maat 45 zelfs nog aan de krappe kant (uiteindelijk precies goed). Mijn vader had gewone laarzen en dat was niet altijd even praktisch omdat je al bij laag water de waterstand telkens in de gaten moet houden. Mijn broer had een compleet waadpak waarmee hij wel met stip het verst/diepst kon komen. Ik vond mijn lieslaarzen echter ideaal, vooral omdat je ze zo snel aan en uit kreeg.

Vissen doe je bij voorkeur vroeg in de ochtend of aan het begin van de avond (tip: neem muggen werend spul mee of overweeg een Thermacell). Als het heel zonnig is (of heel koud) zit de vis vaak wat dieper.

Visvergunning

Om te vissen in Wallonië dien je over een visvergunning van het Waals Gewest te beschikken. Wij bestelden deze makkelijk en snel via de officiële website Permisdepeche.be maar je kan de vergunning ook bij de plaatselijke VVV’s kopen. Er zijn verschillende soorten vergunningen. Wij kozen voor type T, die 14 dagen geldig was en ook toeliet dat we in waadpakken het water in konden. De vergunning kan je op je telefoon opslaan of uitprinten en meebrengen.

Let erop dat je voor bepaalde vissoorten een visseizoen hebt, waar buiten je niet op de vissoort mag vissen. Verder hoef je voor kinderen jonger dan 15 jaar geen vispas te kopen. Op basis van de vergunning mag je met niet meer dan 2 hengels vissen. Vissen kleiner dan een vastgestelde lengte moeten worden teruggezet (verschilt per vis). Van sommige vissoorten mag je een maximaal aantal mee naar huis nemen om te op te eten. No-kill zones betekent dat je de vis altijd moet terugzetten.

Ons idee vooraf was om een paar forellen mee naar huis te nemen en deze lekker te bereiden (lekker koken is ons ding). De vissen die we vingen waren te klein om mee naar huis te nemen, dus werd het uiteindelijk een ritje naar de plaatselijke Carrefour in Barvaux waar we alsnog een fijn maaltje bij elkaar sprokkelden.

slider-vissen-in-de-ardennen-6
previous arrow
next arrow

Accommodatie

We begonnen onze zoektocht via Airbnb, waar we de laatste jaren bijna standaard onze huisjes hebben geboekt. Het aanbod was echter beperkt en voldeed niet altijd aan onze wensen. Zo heb je er veel grote huizen voor groepen en ook veel kleine cottages voor stelletjes of gezinnen. Wij wilden echter een huisje met in elk geval drie volwaardige slaapkamers, voor elk één. Alternatieve sites met toffe accommodatie zijn Booking.com, Natuurhuisje, Gîtes de Wallonie en Ardennes-étape. Wij vonden uiteindelijk het perfecte huis via Ardennes-étape, waar we al eens eerder bij geboekt hadden.

Durbuy

We verbleven in een schitterend huis net buiten Durbuy, in het piepkleine dorpje Palenge. Het bleek de ideale uitvalbasis voor onze vistrip. Durbuy was mij al eens getipt door VISITWallonia en dat we daar verbleven was dus een leuke bonus. Wat een schitterend dorp. Denk aan prachtige smalle geplaveide straatjes, schitterende historische gebouwen, leuke winkeltjes en een keur aan restaurants. We liepen uiteindelijk kort door het stadje, dat met het schitterende weer dat we die dagen hadden extra gezellig (en druk) was.

Parkeren kan makkelijk in het centrum, maar let erop dat het betaald parkeren is (de EasyPark internationale app werkt er prima).

Vervoer ter plekke

Wij hadden tijdens de vistrip een vrij ruime auto waar de visspullen (en boodschappen) makkelijk in meekonden. Echter, parkeren langs de riviertjes is niet overal even praktisch en de grote parkings bij de toeristische dorpjes liggen vaak weer op enige afstand van de ideale visplekken. Dus vaak over modderige landweggetjes om dat ene unieke plekje te vinden, wat daar prima te doen was.

Ter plekke realiseerden we ons wel dat een fiets met bagagetas ook best handig was geweest. Je kunt dan namelijk overal stoppen en hoewel je minder makkelijk een grote afstand aflegt, kom je weer langs allemaal plekjes die met de auto mogelijk niet waren opgevallen. Daarom is het aan te raden om lekker je fiets vanuit Nederland mee naar de Ardennen te nemen, achterop de auto of misschien zelfs mee in de trein. Het is er wel heuvelachtig, maar ook weer niet zo heuvelachtig dat je dit per se het beste met een ebike moet doen. Als je dan toch een ebike overweegt, bekijk dan deze knaap fatbike! Zo’n toffe elektrische fatbike (of een gewone fiets, al dan niet elektrisch) koop je bijvoorbeeld bij Profibike.nl.

Tips

• In het dorpje Petit-Han heb je drie mooie zaken op een rij: Boulangerie Delhaye, Boucherie Baltus en de Night & Day supermarkt. Dit is een ideale plek voor mooie (streek)producten.
  • Als je de Ourthe op de bonnefooi afrijdt, kom je lang niet alle plekjes tegen. Baken daarom vooraf een deel van de route af en gebruik Google Maps om te zien of er mooie plekken zijn en hoe je er met de auto komt.
  • Let erop dat de keuken in veel restaurants al om 21.00 sluit en dat de restaurants waar de keuken langer open is vaak erg druk zijn. In het geval van goed beoordeelde restaurants in toeristische stadjes als Durbuy kan je het beste vooraf reserveren om zeker te zijn van een plekje.
  • Boulets (met friet) is van oorsprong een Luiks gerecht, maar je komt het ook veel in de Ardennen tegen. Het zijn heerlijk malse gehaktballen met een jus op basis van Luikse siroop. Heerlijk zoetig dus, zoals ik ook een beetje herken in de smaak van zuurvlees. Wij aten ze als lunch bij La Brasserie Ardennaise in het centrum van Durbuy.
  • Elk jaar heb je dichtbij Durbuy en Barvaux-sur-Ourthe het ‘Labyrinth’. Een geweldige attractie als je er met kinderen bent, waarbij je door een enorm doolhof in een maisveld loopt. Het ligt naast Adventure-Valley, een populair klimpark aan Rue du Hasard.
  • Vissen in de Ardennen doe je bij voorkeur met een gepolariseerde zonnebril. Vooral bij zonnig weer kan je zo supergoed zien waar de vis zwemt en ook je vlieg is heel goed te zien.
  • Wij visten voor het eerst met een Tenkara-hengel wat erg goed beviel (en heel tof was). De hengels heb je in diverse prijsklassen, maar ik kocht er een van het betaalbare merk Goture (die je ook via Aliexpress kan kopen).
  • Ik was zelf nog niet zo bekend met alle details rond forelvissen met een Tenkara-hengel. Wel vond ik uiteindelijk veel informatie over hoe het beste op forel te vissen. Zo is de onderlijn bij voorkeur van fluorocarbon met een lengte van zo’n 60cm en met een diameter van 0.16mm tot 0.20mm. De hoofdlijn was een betaalbare Ultimate Flyline mt4 (je hebt vliegenlijnen met absurd hoge prijzen, maar deze leek ons prima voor beginners). Als je een fluorocarbon hoofdlijn gebruikt, kan je beter voor een wat dikkere lijn gaan (0.20/0.22mm).
  • Ik had een simpele deegvormer om van een bolletje powerbait een mooi vormpje te maken. Helaas niet echt ontdekt of de vis er nou beter/meer op reageerde. Wel was het stuk powerbait zo van de haak bij de ondiepe versnellingen. Powerbait zal waarschijnlijk veel beter werken in rustige poeltjes, meertjes of visvijvers.
  • Je hebt in de Ardennen meerdere grote vis-speciaalzaken met alles wat je maar kunt bedenken. Naast kleine specialisten als Pêche Sportive Chez Thierry heb je ook een afdeling met visspullen bij de Decathlon, die je meestal in de grote dorpen en steden hebt.
  • Er zijn een aantal forellenvijvers waar je tegen betaling kan vissen. Het heeft niet echt de charme van het vissen in de kleine riviertjes, maar deze vijvers zijn wel goed gevuld met een grotere vangkans als gevolg.
  • Vissen is zo normaal in de Ardennen dat je eigenlijk overal wel het water in kan, ook dichtbij huizen of midden in dorpjes. Zo stonden wij pal bij de brug van Hotton in het water. Ook liepen we op enig moment door een aantal weilanden om bij een plek aan te komen die vanaf de hoger gelegen weg echt fantastisch leek. Niemand kijkt er raar van op en als het echt niet mag staan er duidelijke bordjes.

Hoe kom je er?

Het stelt eigenlijk niet veel voor. De navigatie gaf aan dat we het hele stuk in zo’n 2,5 uur vanaf Utrecht konden rijden. Uiteindelijk waren we iets meer dan drie uur onderweg vanwege een korte ruststop en wat file in Luik (waar we gek genoeg dwars doorheen geleid werden ivm een tijdelijke afsluiting van de snelweg).

Durbuy ligt een kleine 40 minuten rijden ten zuiden van Luik en direct onder Luik deden we eerst nog onze weekendboodschappen in het dorpje Boncelles, waar je de enorme Hypermarkt Carrefour Boncelles hebt.

Vanaf Boncelles ga je de Ardennen in, met smalle bochtige wegen die soms door dichte bossen gaan en soms langs uitgestrekte weilanden.

Onze andere leuke artikelen over België

Alles over België Bekijk alle België-artikelen

Deel je tips

Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je toffe plekjes in België die we tijdens onze volgende trip naar het land zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.

Ga je binnenkort zelf op vakantie naar België en heb je vragen m.b.t. accommodatie, vervoer, attracties en andere bezienswaardigheden of heb je input nodig met het opstellen van je reisplan? Stel je vragen hieronder of in onze reiscommunity.

Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.